The Show Must Go ON/OFF-line: Ekoscénografie: rozhovory o udržitelném divadelním designu a produkci

  | ©

V této mezinárodní diskuzi se zaměříme na nově vznikající koncept ekoscénografie (neboli ekologicky zodpovědného designu scény) a jeho praktické uplatnění. Ekoscénografie se zabývá novými estetickými a uměleckými paradigmaty vycházejícími z environmentálních filozofií a praktik. Jejím cílem je vytvořit silnou vizi udržitelné divadelní produkce do budoucna.

Diskuze se zúčastní špičkoví scénografové a divadelníci, kteří do své práce vnáší ekologickou etiku tím, jak se angažují ve vztazích a vzájemném působení s prostorem, publikem, materiály a procesy. Budeme debatovat o tom, co ekoscénografie znamená pro náš obor a jaké výzvy a příležitosti vnáší snaha o ekologii do oblasti divadelní produkce. Hostů se zeptáme mimo jiné na následující: Co pro vás ekoscénografie či ekologický přístup k divadlu znamená? Jak ovlivnila snaha o udržitelnost vaši práci? Setkali jste se v praxi s nějakým novým druhem estetiky, který byl výsledkem uplatnění etiky udržitelnosti, a případně s jakým?

V našem panelu zasednou a pochopit současný ekologický obrat ve scénických uměních nám pomohou: Andrea Carr (Velká Británie), Imogen Ross (Austrálie), Silje Sandodden Kise (Norsko) a Tomáš Procházka (Česká republika). Diskuzi bude moderovat doktorka Tanja Beer (Griffithova univerzita, Austrálie) a zazní v ní i témata z její nedávno publikované knihy Ecoscenography: An Introduction to Ecological Design for Performance (Palgrave Macmillan 2021).

Online diskusní setkání The Show Must Go ON/OFFline s hosty z řad divadelních a tanečních umělců, kurátorů, kulturních manažerů i teoretiků z České republiky a zahraničí reflektuje citlivost a responzi oboru scénických umění vůči aktuálním společenským problémům. Hlavním tématem je adaptace divadla, tance a nového cirkusu na virtuální prostředí v důsledku protiepidemických opatření a otázky spojené s udržitelností kvality života současné civilizace a oboru scénických umění. Jakkoli se zdá, že kritická potřeba sociální změny diskutovaná v oblasti ekologie, ekonomie, politiky a kultury byla v posledních měsících přehlušena pandemií SARS-CoV-2, v oblasti scénických umění se začínají šířit obavy o udržitelnost samotného oboru. Ty vyvolává chaos způsobený různými pravidly pro zachování sociálního odstupu, zhoršující se ekonomická situace i nepředvídatelné chování publika. Obrannou reakcí je rychlá adaptace divadelní a taneční tvorby na virtuální prostředí. Je tato hybridní existence v reálném i virtuálním časoprostoru slepou uličkou pro obor, který je založen na živém kontaktu s publikem, nebo pro něj otvírá i nové možnosti a světy? Jak na tuto krizi reagují umělci, pořadatelé kulturních akcí, poskytovatelé veřejné podpory nebo vzdělávací umělecké instituce? Podle čeho se orientují, čemu věří a za čím jdou? Jak komunikují? Zárodky adaptačních strategií scénických umění na globální proměnu paradigmatu mapujeme s našimi hosty.

Cyklus realizuje PerformCzech / Oddělení mezinárodní spolupráce Institutu umění – Divadelního ústavu jako součást programu Propagace českých scénických umění do zahraničí a ve spolupráci s partnery z evropského projektu Create to Connect -> Create to Impact, networku Performing Arts Central Europe (PACE.V4) a za podpory Mezinárodního Visegrádského Fondu. Mezinárodní diskuze probíhají na platformě Zoom v anglickém jazyce. Během diskusních setkání mají diváci možnost pokládat hostům otázky a jejich záznamy jsou zpětně dostupné na Youtube kanále PerformCzech. Shrnutí diskusí ve formě audioesejí je dostupné v podcastu ShowOff.

Podcast si poslechněte zde 

Moderátorka

• Tanja Beer (AU) / ekologická designérka a komunitní umělkyně, odborná asistentka oboru Design na Griffith University (Brisbane, AU); autorka knihy Ecoscenography: An Introduction to Ecological Design for Performance (Palgrave Macmillan, 2021)

Hosté
• Imogen Ross (AU) / divadelnice a designérka akcí sídlící ve Wollongongu (AU); těší jí kolaborativní výzva vytváření hedvábné kabelky z prasečího ucha

• Silje Sandodden Kise (NO) / scénografka a kostýmní návrhářka na volné noze pracující v oblasti divadla, hudebního divadla a tance; předsedkyně Norské scénografické asociace (The Norwegian Scenographers Association in Creo)
• Tomáš Procházka (CZ) / divadelní režisér, zakladatel umělecké skupiny Handa Gote research & development, umělecký ředitel divadla Alfred ve dvoře, vyučující na Divadelní fakultě akademie múzických umění (DAMU, Praha)

• Andrea Carr (UK) / ekoscénografka, umělkyně, performerka a facilitátorka; spoluzakladatelka online iniciativy Ecostage - umisťování ekologického myšlení do jádra kreativní praxe

Praktické informace
• Setkání se uskuteční na platformě ZOOM, není nutné si předem stahovat aplikaci.
• Po vyplnění registračního formuláře Vám přijde e-mail s odkazem na přístup do webináře.

• Registrujte se, pokud možno, 15 minut před začátkem akce, abyste se nezdrželi přihlašovací procedurou.

• Webinář se koná v anglickém jazyce.

Typ akce

Webinář

Datum a čas

27. 1. 2022 10:00

Oddělení

Oddělení mezinárodní spolupráce
Department of International Cooperation

Registrace

REGISTRACE ZDE

Kontaktní osoba

  | ©

Antonín Brinda

PACE.V4, MEZINÁRODNÍ PROJEKTY

+372 552 65 66
+420 608 195 204
antonin.brinda@idu.cz

Staňte se dobrovolníkem

Dělejte, co vás baví a získejte při tom zkušenosti.

vše o dobrovolnictví

Přihlaste se k odběru newsletteru IDU

#Kulturavkaranténě

Přihlášením k odběru Newsletteru IDU vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání newsletteru.