Symposium Poločas rozpadu 3.1: Podoby a proměny současné scénografie

Šestý ročník výstavy Salon české scénografie 2017/18 byl slavnostně otevřen v úterý 17. listopadu v normalizačně brutalistní budově OD Kotva. Letošního ročníku této vrcholné oborové události se účastní na 30 umělců, mezi nimi řada etablovaných tvůrců, Šimon Caban, Irena Marečková nebo Simona Rybáková, jakož i jména méně známá či nová. V rámci doprovodného programu proběhne diskusní symposium Poločas rozpadu 3.1: Podoby a proměny současné scénografie. Výstavu pořádají Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků/české centrum OISTAT a Institut umění – Divadelní ústav (IDU) ve spolupráci s OD KOTVA.

Výstava Salon české scénografie, již architektonicky a výtvarně připravil scénograf a performer Matěj Sýkora, a představuje díla vzniklá v průběhu posledních čtyř let, nabízí celé spektrum forem, jak lze scénografii vystavovat. Zastoupena jsou tradičně prezentovaná díla v podobě modelů inscenací a frontální fotografie scénografií prezentujících scénografickou část inscenací bez účasti herců, fotografie zaznamenávající dramatické situace v průběhu představení, kresby scénosledů, ale také záznamy z komunikace výtvarníka a režiséra nebo videa zaznamenávající zlomky představení. Na druhé straně jsou zde vystavena díla, která spíše citují určitý pohled výtvarníka na dané téma, nezávislé na konečné podobě inscenace. Jedná se o instalace, prezentující výtvarné objekty v určitém volném kontextu vůči tématu představení, videa, která jsou inspirována tématy, ale v koncové podobě jsou nezávislá na textech předlohy, performativní provokace, kostýmy, které sice v představení hrály, ale zde žijí totálně svébytným životem bez vztahování se ke způsobu inscenování či k charakteru hry. V rámci výstavy tak vznikají nová výtvarná díla, která již s inscenovanou hrou mají společný jen výchozí bod.

„Je zřetelné, že nastupující generace výtvarníků polemizuje s označením scénografa, který „slouží“ hře a tvoří k textu přímo vazebný obraz. Situace ukazuje na diskusi, zda se vystavená díla mají přímo vztahovat k textu, který na výstavě nemůže být zřetelný, a s nímž se nelze seznámit. Je tedy možné, že se výtvarná složka osvobozuje a je v otevřeném či mlhavém vztahu s předlohou,“ komentuje výstavu scénografka Jana Preková.

V rámci doprovodného programu Salonu české scénografie proběhne 3. listopadu v Pražském kreativním centru moderované diskusní symposium pod názvem „Poločas rozpadu 3.1: Podoby a proměny současné scénografie.“

Toto diskusní symposium je zaměřené na teoretické i praktické problémy současné scénografické tvorby a na její národní i mezinárodní rozměr. Koncipováno je jako oborová reflexe nejnovějších trendů v oblasti scénického výtvarnictví, vztahující se i k jisté „inventarizaci“ české scénografie před dalším ročníkem PQ 2019. Na debatu jsou pozváni zástupci současných divadelních praktiků, výtvarníků, pedagogů, teoretiků i studentů, aby si navzájem v krátkých příspěvcích představili okruhy svých prací a výzkumů. Kromě možnosti prezentovat (nejen) vlastní tvorbu, je cílem sympozia také otevřít nejrůznější otázky, týkající se problémů současného divadla, tematizovat je a komentovat.

Salon české scénografie 2017, který probíhá v poločase mezi 13. a 14. ročníkem největší světové výstavy Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru, je chápán jako oborová reflexe nejnovějších trendů v oblasti scénického výtvarnictví a zároveň jako svého druhu inventura české scénografie před dalším ročníkem PQ.

Výstava je od 17. října do 7. listopadu vidění v OD Kotva. Na jaře příštího roku bude výstava přenesena do brněnské Reduty, kde se, ve spolupráci s Národním divadlem Brno a Divadelním ústavem Bratislava, k českým scénografům připojí kolegové ze Slovenska, aby si připomenuli společnou minulost, výročí 100 let založení Československa. Na podzim 2018 se výstava představí také na Slovensku.

Vystavující umělci:

Vladimír Houdek • Daniel Dvořák • Nitish Jain • Tereza Magnan • Marie Gourdain • Judita Mejstříková • Karolína Srpková • Andrea Dudková • Andrea Mužíková • Jan Matýsek • Petra Goldflamová Štětinová • Richard Pešek jr. • Anna Chrtková • Lenka Řezníčková • Irena Marečková • Dragan Stojčevski • Jan Machát • Sylva Marková • Tereza Špindlerová • Gabriela Prochazka • Simona Rybáková • Šimon Caban • Matěj Sýkora • Eufrasio Lucena Muñoz • Anežka Vonášková • Martin Bitala • Marie Jirásková • Erik Bartoš • František Fabián • Petra Vlachynská

Koncepce: Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků (ČOSDAT, z. s.), Institut umění – Divadelní ústav

Na instalaci výstavy se podíleli studenti ze Střední umělecko průmyslové školy na Žizkově.

Architekt výstavy: Matěj Sýkora
Produkce: František Fabián, Zdena Rudolfová
Odborné texty: Amálie Bulandrová, Tomáš Kubart
Kontaktní osoba: Zdena Rudolfová, tel: 00420 739 926 422, email: zdena@svetelnydesign.cz

 

PROGRAM SYMPOSIA

10:00 – 12:15 Dopolední blok
Úvod
Matěj Sýkora a Jana Preková - Jak vystavovat / nevystavovat scénografii?
diskuze
přestávka 15 min
Amálie Bulandrová - Proměny a posuny způsobů vystavování divadelní scénografie od r. 1967
diskuze

12:15 – 13:00 společný oběd

13:00 – 14:30 Odpolední blok
Dragan Stojčevski - Prostředí jako kontext: Instalace realistických interiérů na jevišti
Tereza Turzíková - Scénografické odkazy na kapitalistickou společnost v režijní tvorbě Ivana Buraje
diskuze

14:30 – 15:00 – závěrečná diskuse, shrnutí, závěr
Moderují: Amálie Bulandrová a František Fabián

V případě zájmu začlenit se do programu sympozia s příspěvkem či zúčastnit se diskuzí nebo přijít jako posluchač, prosím, potvrďte svou účast na emailu bulandrovaamalie@gmail.com.

Publikováno

1. 11. 2017

Kontakt

Staňte se dobrovolníkem

Dělejte, co vás baví a získejte při tom zkušenosti.

vše o dobrovolnictví

Odebírejte náš newsletter

Mějte přehled o všem, co se děje ve světě múzických umění.