The Show Must Go ON/OFF-line: „ZOOMing Theatre“

  | ©

Cyklus mezinárodních on-line diskusí „Zelené čtvrtky“.

Účastníci diskuse:

  • Tereza Dobiášová / ČR, scénáristka, kurátorka, režisérka a kulturní manažerka, autorka interaktivní on-line performance „Volní jako ptáci“
  • Patrícia Paixão / Portugalsko, producentka, herečka a členka divadla Estúdio Fontenova, členka inscenačního týmu on-line verze hry „Bílá nemoc“Karla Čapka
  • Attila Balogh / Maďarsko, herec, scénárista a divadelní režisér, autor on-line projektu „Y“
  • Thaddeus Phillips / USA, divadelní režisér, autor interaktivního projektu „ZOO MOTEL“

Moderátoři:

  • Ádám Fónai / Maďarsko, Univerzita Károli Gáspára Budapešť
  • Szabó Attila / Maďarsko, Maďarské divadelní muzeum a ústav, Univerzita Károli Gáspára Budapešť

Zajít si do divadla v době pandemie koronaviru již nepřichází v úvahu. Opakované uzavírání a karanténa nás přinutily trávit čas před obrazovkami počítačů: pracujeme u nich, učíme se u nich, sledujeme na nich na filmy. Je ale možné jejich prostřednictvím zažívat i divadelní představení? Lze přizpůsobit sdílený komunitní zážitek on-line prostoru, aniž bychom došlo k úplněménu odcizení se publiku? Je možné udržet to blízké propojení mezi publikem a divadelníky, které se dnes zdá být tolik ohroženo, přímo z obývacího pokoje?

Jsme dnes svědky optimistických a ambiciózních pokusů o živé streamování divadelních her i využití platforem, jako je například Zoom, které se staly ústředními prvky některých divadelních produkcí. Režiséři, herci i dramatici se tímto způsobem pokoušejí i nadále předávali jedinečné zážitky, tyto postupy nicméně vyvolávají mnoho otázek. Ta nejdůležitější zní: jak se v těchto nejistých časech a nezvyklých okolnostech dostat k divákům? Pojďme si na ni poslechnout odpovědi přímo od několika tvůrců! Nový díl cyklu mezinárodních diskusí The Show Must Go ON/OFF-Line se zaměřuje na projekty, které byly explicitně vytvořeny pro virtuální prostředí. Problémy, na které autoři při realizaci narazili, i nové možnosti, které nabízí, budou sdílet naši zahraniční hosté, jimiž jsou Patrícia Paixão, Tereza Dobiášová, Attila Balogh a Thaddeus Phillips, kteří budou diskutovat s moderátory Ádámem Fónaiem a Attilou Szabó.

Online diskusní setkání “Zelené čtvrtky” s hosty z řad divadelních a tanečních umělců, kurátorů, kulturních manažerů i teoretiků z České republiky a zahraničí reflektuje citlivost a responzi oboru scénických umění vůči aktuálním společenským problémům. Hlavním tématem je adaptace divadla, tance a nového cirkusu na virtuální prostředí v důsledku protiepidemických opatření a otázky spojené s udržitelností kvality života současné civilizace a oboru scénických umění. Jakkoli se zdá, že kritická potřeba sociální změny diskutovaná v oblasti ekologie, ekonomie, politiky a kultury byla v posledních měsících přehlušena pandemií SARS-CoV-2, v oblasti scénických umění se začínají šířit obavy o udržitelnost samotného oboru. Ty vyvolává chaos způsobený různými pravidly pro zachování sociálního odstupu, zhoršující se ekonomická situace i nepředvídatelné chování publika. Obrannou reakcí je rychlá adaptace divadelní a taneční tvorby na virtuální prostředí. Je tato hybridní existence v reálném i virtuálním časoprostoru slepou uličkou pro obor, který je založen na živém kontaktu s publikem, nebo pro něj otvírá i nové možnosti a světy? Zůstanou již diváci navždy doma? Jak na tuto krizi reagují umělci, pořadatelé kulturních akcí, poskytovatelé veřejné podpory nebo vzdělávací umělecké instituce? Podle čeho se orientují, čemu věří a za čím jdou? Jak komunikují? Zárodky adaptačních strategií scénických umění na globální proměnu paradigmatu se mapujeme s našimi hosty.

Ve čtvrtek 25. 2. se můžete těšit také na druhou epizodu nové podcastové série SHOW OFF. Další audioesej na téma "Divadlo jako kulturní instituce" připravila vědecká pracovnice Filosofického ústavu AV ČR a pedagožka Alice Koubová. Podcastová série audioesejů o scénických uměních v době (post)covidové v českém i anglickém jazyce je dostupná z adresy www.showoff.cz a inspiruje se mezinárodními diskusemi “Zelené čtvrtky”.

Cyklus realizuje Oddělení mezinárodní spolupráce Institutu umění – Divadelního ústavu jako součást programu Propagace českých scénických umění do zahraničí a ve spolupráci s partnery z evropského projektu Create to Connect -> Create to Impact a networku Performing Arts Central Europe (PACE.V4). Webináře probíhají na platformě Zoom v anglickém jazyce každý čtvrtý čtvrtek v měsíci. Během diskusních setkání mají diváci možnost pokládat hostům otázky a jejich záznamy jsou zpětně dostupné na Youtube kanále jsmeIDU.

  • Setkání se uskuteční na platformě ZOOM, není nutné si předem stahovat aplikaci.
  • Po vyplnění registračního formuláře Vám přijde e-mail s odkazem na přístup do webináře.
  • Registrujte se pokud možno 15 minut před začátkem akce, abyste se nezdrželi přihlašovací procedurou.
  • Webinář se koná v anglickém jazyce.

Profily mluvčích:

Patrícia Paixão je producentka, tvůrkyně, herečka a členka Teatro Estúdio Fontenova. Získala bakalářský titul v oboru Komunikace a kultury a magisterský titul z Evropské kultury. V současné době studuje magisterský program v oboru Múzických umění. Spolu s Annou Luňákovou a Eduardem Diase vytvořila živou online performanci Doença Branca - Bílá Nemoc - Enfermedad Blanca- podle scénáře Karla Čapka, která měla premiéru s vrcholícím lockdownem v Portugalsku, 23. května 2020. V této inscenaci, složené z útržků z textu, se propojili různí herci z různých míst (Brazílie, Portugalsko, Španělsko, Kanada a Česká republika) a představení se tak stalo stejně univerzální a globální jako sama pandemie. V souladu s pandemií se dodržovala nejen sociální, ale i fyzická vzdálenost. Toto představení upozorňuje na války, konflikty a nedostatky ve zdravotnictví stejně jako u Čapka. Je však na posouzení, zda se stále ještě jedná o divadlo, performanci, nebo již o novou disciplínu.

Tereza Dobiášová je tvůrkyně, kurátorka, režisérka a kulturní manažerka z Prahy. Vyměnila klasickou profesionální činohru za divadlo jako prostředek sociální integrace. Později se stala středoevropskou průkopnicí dětských muzeí. V poslední době se Tereza věnuje vývoji divadelních, uměleckých a online formátů s intenzivní účastí publika. Volní jako ptáci bylo původně interaktivní site- specific představení pro mládež inspirované perskou mystickou básní z 13. století o hejnu ptáků letících přes sedm údolí, které hledá svého krále, vyvinuto v roce 2018 ve spolupráci s italským divadelním souborem TPO a českými kolegy pro českou „Galerii hrou“ Sladovna. V roce 2020 mělo toto interaktivní online představení premiéru v Národním divadle v Praze.

Attila Balogh vystudoval University of Arts v Targu Mures a získal magisterský titul v oboru herectví a režie. Na začátku své kariéry pracoval na volné noze, věnoval se režii představení v maďarských divadlech v Rumunsku. Během pandemie Attila napsal a režíroval “Y”, hořké futuristické představení, které bylo živě vysíláno pomocí kamery GoPro a 5G vysílače. Jedním z hlavních podmínek představení bylo hrát naživo a ačkoliv divák není představení fyzicky přítomen, stále se jedná „technicky“ o divadlo.

Thaddeus Phillips je divadelní režisér původem z Denveru, Colorada, který vytváří vizuálně ohromující a vynalézavé představení překračující stylistické hranice a zahrnující širokou škálu témat. Ve své režijní praci používá Thaddeus scénografii jako hlavní nástroj k vytváření stále se měnících scén a kinematografických obrazů, které přitom zůstávají čistě divadelní. V naši debatě představí Thaddeus svoji živou imersivní filmovou divadelní hru ZOO MOTEL.


 

Datum a čas

25. 2. 2021 15:00 - 25. 2. 2021 17:00

Místo

online

Registrace

registrace zde

Kontaktní osoba

  | ©

Barbora Comer

TAJEMNICE ČESKÝCH STŘEDISEK ASSITEJ A UNIMA, MEZINÁRODNÍ PROJEKTY

+420 775 856 540
barbora.comer@idu.cz

Staňte se dobrovolníkem

Dělejte, co vás baví a získejte při tom zkušenosti.

vše o dobrovolnictví

Přihlaste se k odběru newsletteru IDU

#Kulturavkaranténě

Přihlášením k odběru Newsletteru IDU vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání newsletteru.