IDU vyvěsí na fasádu černé vlajky. Uměleckou intervencí Klimatångest se připojuje k Týdnu pro klima

  | ©

Institut umění – Divadelní ústav (IDU) vyzval umělce Adama Vačkáře k umělecké intervenci na fasádě své budovy při příležitosti Týdne pro klima a globální stávky za klima 20. září 2019 pořádané Fridays for Future. Cílem Klimatångestu, díla vytvořeného Vačkářem na základě výzvy IDU, je upozornit na dopady klimatické krize. Intervence navazuje na prohlášení IDU z minulého týdne, které v kontextu klimatické krize apeluje na zapojení a aktivní přístup umění a kultury. Výzvu sdílí například Národní divadlo, Muzeum umění Olomouc, Kancelář Kreativní Evropa, Katedra divadelních studií Filozofické fakulty MU či Katedra produkce DAMU. Dílo bude umístěno na fasádu budovy IDU v Celetné ulici v Praze v pátečních dopoledních hodinách.

Adam Vačkář // Klimatångest

Institut umění – Divadelní ústav vyzval umělce Adama Vačkáře k intervenci na fasádě své budovy při příležitosti Týdne pro klima a globální stávky za klima 20. září 2019 pořádané Fridays for Future umělce Adama Vačkáře.Cílem uměleckého díla je upozornit na alarmující problém klimatické změny způsobené člověkem. Černé vlajky s pestrobarevnými motivy vyvěšené z oken jsou ve skutečnosti odpadkové pytle různého obsahu a velikosti slepené do abstraktních kompozic. Jsou metaforou spotřeby konzumní společnosti a jejího nikdy nepřestávajícího generování odpadu. Stimulující pestrobarevnost signifikantní pro společnost konzumace vyvolává pozitivní dojem, její skutečný efekt na naši planetu je ale právě opačný. Nenávratná destrukce planety nás dnes všechny, skrze naše obžerství a primitivní touhu po nových produktech a impulzech přivádí na okraj propasti. Všichni jsme vinni jako komplicové tohoto zločinu na nás samých. Nejasná budoucnost našich dětí a jejich dětí začala industrializací a zrychlila se globalizací, anonymitou globálního, údajně samoregulujícího se trhu, dle neoliberalistické doktríny v kombinaci s anihilační touhou po moci a bohatství některých z nás. Trajektorie společnosti založené na růstu kapitálu a nikoliv ducha se téměř nemění. Zbývá nám tedy jen kochat se toxickou krásou destrukce a snažit se nevidět neviditelnou proměnu přírody v plasty, hormony a pesticidy zamořenou stoku?

Adam Vačkář // bio

Adam Vačkář, narozen v Praze v roce 1979, diplomoval v Paříži na ENSBA, kde posléze absolvoval rezidenční program v Palais de Tokyo. Vystavoval v Centre Pompidou, S.M.A.K., Aargauer Kunsthaus, Koelnischer Kunstverein, Národní Galerii v Praze, Art Statements a Art Film na Art Basel, Museum Morsbroich aj. Vačkář dlouhodobě vytváří ekonomicko-ekologický scénář vycházející z kritiky konzumního systému. Od sociálně angažovaných projektů, vycházejících z konkrétní ekologické krize v pohoří Atlas v Maroku přechází postupně do imaginárního sociokritického scénáře budoucnosti. Jeho poslední projekty spojují utopickou vizi budoucnosti a přenášejí ji do reality, a to s abstrakcí tvořenou konkrétními předměty zakořeněnými v současné realitě ekologické prekarity společně s imaginární vizí budoucnosti. Vačkář odkazuje na alarmující ekologickou krizi a za pomoci intuice a promyšlené nahodilosti zkoumá nové horizonty a utopické scénáře. Jeho tvorba řízené nahodilosti je plna odkazů na dadaismus, surrealismus a arte povera.

Více materiálů v tiskové zprávě zde.

Publikováno

19. 9. 2019

Sdílejte

Sledujte náš facebook

Staňte se dobrovolníkem

Dělejte, co vás baví a získejte při tom zkušenosti.

vše o dobrovolnictví