Publikace

Právě vychází

Helena Albertová - Markéta Vöröšová - Irena Greifová

Monografie kostýmní výtvarnice Ireny Greifové (*1939) mapuje její více než čtyřicetiletou divadelní a filmovou tvorbu. Odborná studie autorek Heleny Albertové a Markéty Vöröšové se zabývá nejvýznamnějšími inscenacemi, na kterých se podílela například s režiséry Janem Grossmanem, Evženem Sokolovským, Ivanem Rajmontem, či Petrem Novotným. Vedle Národního divadla, Divadla na zábradlí a Městských divadel pražských působila v mnoha divadlech mimo hlavní město a do roku 2008, kdy se rozhodla svoji uměleckou dráhu ukončit, vytvořila kostýmní návrhy k téměř 300 inscenacím. Po výtvarné stránce byl jejím nejbližším spolupracovníkem scénograf Ivo Žídek. Vedle divadla se vytvořila řadu výtvarně výrazných kostýmů ve filmu (například Morgiana, Petrolejové lampy nebo Noc na Karlštejně). Součástí česko-anglické publikace je rozsáhlý soupis díla a obzvláště bohatý obrazový materiál: kostýmní návrhy, fotografie z inscenací, filmů a osobního archivu.

Eylem Ertürková (ed.) - Příručka rozvoje místní kulturní politiky: Kroky, Nástroje, Případové studie

Publikace Příručka rozvoje místní kulturní politiky nabízí řadu konkrétních návodných postupů, příkladů a nástrojů pro důsledné zapojení občanů a aktérů místní kultury do plánovacích, implementačních a hodnotících procesů. Jedná se o publikaci, která vznikla v roce 2011 pro turecké prostředí za podpory Evropské kulturní nadace a je skutečně velice konkrétní v obsahu sdělení. Na jedné straně poskytuje návodnou oporu politikům a pracovníkům místních a regionálních samospráv. Zároveň jim umožňuje zopakovat si spojení kultury a lidských práv, vliv kultury na lidský rozvoj nebo mj. vlastní hodnoty kultury spojené s obcí, kterou spravují. Na druhé straně je příručka přehledem metodologicky popsaných nástrojů a postupů, jež klíčoví aktéři v oblasti kultury a umění v souvislosti s participací na tvorbě kulturní politiky po zástupcích místních či regionálních samospráv mohou požadovat či již požadují. Publikace vychází – a je to v úvodních statích mnohokrát zmiňováno – z Agendy 21 pro kulturu, která je referenčním dokumentem Mezinárodního sdružení měst a místních vlád, jež vnímají kulturu jako čtvrtý pilíř udržitelného rozvoje měst a obcí.

Podpora kultury z Evropské unie do roku 2020

Institut umění vydává publikaci, která v přehledné formě představuje programy Evropské unie, ze kterých lze čerpat finance na mezinárodní neinvestiční projekty z oblasti kulturních a kreativních odvětví, doplněné o příklady podpořených projektů, v nichž figurují české organizace buď v roli vedoucího projektu, či v úlohách partnerů. Publikace je volně ke stažení.

SharedSpace: Music Weather Politics

Téměř rok po konání třinácté edice Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru (18. – 28. 6. 2015) vydává PQ / Institut umění - Divadelní ústav publikaci SharedSpace: Music Weather Politics. Kniha se věnuje jak reflexi stejnojmenného scénografického výzkumného projektu, především však jednotlivým výstavám a akcím PQ 2015. Na téměř dvou stech stranách naleznete deset studií významných teoretiků a praktiků v oblasti scénografie, např. členů poroty PQ 2015 Dominica Hubera a Joslin McKinney, dále pak Ireny Šentevské, Petera Crawleyho, Vojtěcha Poláčka, Rachel Hann a také příspěvek Sigrid Merx, jedné z autorek oceňované nizozemské expozice na PQ 2015. Každý z deseti esejů představuje osobní pohled na jednotlivé výstavy a projekty v kontextu aktuálních trendů scénografie a divadla.

Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR – II. svazek

Institut umění vydal obsáhlou publikaci Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR – II. svazek s podtitulem Stav, potřeby a trendy. Publikace nahlíží na celou problematiku komplexně, přičemž důraz je kladen na zmapování silných i slabých stránek a jejich možností řešení. Každá odvětvová studie nabízí návrhy typových projektů, které lze uplatnit jak na státní, tak regionální úrovni. Publikace je volně ke stažení.

 

Divadelní revue 3/2015

Třetí číslo teatrologického časopisu Divadelní revue se zcela věnuje českému divadlu 20. století. – V bloku studií se pět českých teatroložek zabývá pěti tématy – od meziválečné avantgardy po divadlo za tzv. normalizace. Ladislava Petišková objevuje dosud nezmapovaný prostor choreografické spolupráce Jarmily Kröschlové s Jiřím Frejkou a E. F. Burianem; Martina Musilová se zabývá vlivem ideologie na teoretické texty Jindřicha Honzla; Naďa Satková analyzuje československou premiéru Sestupu Orfeova z roku 1960; Lenka Jungmannová zkoumá okolnosti vzniku jednoaktovky Václava Havla Motýl na anténě a Radka Kunderová se snaží rozkrývat diskurzy normalizačního kulturněpolitického systému na příkladě inscenace Divadla na Vinohradech. – Druhý blok zaplňují příspěvky z květnového jednodenního sympozia věnovaného režiséru Petru Léblovi, při příležitosti jeho nedožitých padesátých narozenin. Otevírá jej vyzývavá stať Davida Drozda o „přeměřování“ pohledu na českou režii let osmdesátých a následují neméně přínosné příspěvky Niny Vangeli, Věry Velemanové a Miroslava Lukáše i veselé archivní materiály. – Barbara Topolová v rozhovoru čísla zpovídá historičkou, lexikografku a hlavní editorku v listopadu vydaného (dvoj)svazku České divadelní encyklopedie Evu Šormovou. – V čísle najdete recenze Veroniky Ambros, Věry Ptáčkové, Alexeje Byčka a Ladislavy Petiškové, zprávu Petry Ježkové o projektu České divadelní encyklopedie a vzpomínkový text Sergeje Machonina o samizdatovém časopisu O divadle.

 

Tři hry / Lars Norén

Svazek obsahuje tři hry z posledních dvou desetiletí tvorby nejvýznamnějšího současného švédského dramatika: Láska, V skrytu, Válka. Texty se dotýkají základních lidských situací, odrážejí stav současného světa, ale i vztah bohaté i chudé Evropy. Doplněno studií Mikaela van Reise Před konečností. Válka V této hře, volně variující témata Sofoklova posledního dramatu Oidipus na Kólonu, rezonuje násilí a brutalita války v Jugoslávii na začátku devadesátých let minulého století. Válka líčí „propastně hlubokou katastrofu ve společnosti, ze které se stal její vlastní protiklad, ne-společnost“. V skrytu Ubíjející předměstský život středních vrstev, který se pohybuje mezi alkoholem, nevěrou a vypnutými mobily. Drama odhaluje citové omrzliny a potlačované touhy několika partnerských dvojic, jejichž osudy se vzájemně protínají. O lásce Intimní prostory rozchodů a nejistot. Spíše než láskou se autor zabývá jejím nedostatkem, její pomíjivostí. A naplněním či ztroskotáním nadějí, které do vztahu přináší vytoužené dítě.

 

Proměny hudební sektoru vlivem nových technologií

Moderní technologie jsou v posledních zejména třiceti letech faktorem, který markantně proměňuje obraz a dynamiku celého hudebního sektoru ve všech segmentech.  Studie se snaží vyhodnotit, které specifičtější ICT objevy a inovace nejvíce a jakých způsobem ovlivnily způsob kompozičního myšlení, myšlení o hudbě, interpretaci a realizaci, šíření, prodej i tzv. spotřebu hudby a vzdělávání, tj. stav hudebního sektoru. Technologiemi se tedy studie zabývá výběrově a účelově. Speciální odborné informace jsou řešeny formou odkazů. Publikace je volně ke stažení.

 

Marie Zdeňková - Helena Anýžová

Monografie kostýmní výtvarnice Heleny Anýžové (1936 – 2015) mapuje její tvorbu pro divadlo od začátků v šedesátých letech po rok 2015, kdy se navždy uzavřela. Publikace v českém a anglickém jazyce obsahuje stručný umělecký životopis umělkyně, studii sledující její tvůrčí dráhu, představující nejvýznamnější inscenace, na nichž se podílela a dotýkající se i její práce profilm (kostýmní návrhy i herecká účast). Základem publikace je pochopitelně obrazový materiál: výtvarně kvalitní návrhy, fotografie z inscenací a filmů, rovněž fotografie z osobního života. Kniha je čtvrtým dílem monografické řady s názvem "Osobnosti české scénografie" navazující na přerušenou řadu publikací, kterou vydával Divadelní ústav v letech 1970 - 1989 v edici "Režisér - scénograf" (například František Tröster, Josef Svoboda, Jan Sládek, Jaroslav Malina). Monografická řada věnovaná dílům scénických a kostýmních výtvarníků je cenným studijním a dokumentačním materiálem, neboť se týká umělců, formujících významnou měrou podobu českého divadla, aniž by se jim dosud dostalo komplexnější publikační pozornosti.

 

Česká činohra 19. a začátku 20. století: Osobnosti; I. díl: A-M, II. díl: N-Ž

Autoři: Eva Šormová a kol.

Dvoudílný lexikon, šestý svazek publikační řady Česká divadelní encyklopedie, se věnuje 19. století, které bylo pro české divadlo zcela zásadní epochou. Zahrnuje více než půl tisíce hesel osobností. Zastoupeni jsou herci, divadelní ředitelé a intendanti, dramatikové a překladatelé, výtvarníci, kritici, teoretikové i vybraní představitelé loutkového divadla, šantánu a kabaretu. Každé heslo podává na základě zevrubného výzkumu informace o životě, činnosti a díle příslušné osobnosti a je vybaveno podrobnou bibliografií. Text doprovází bohatá obrazová příloha. Rozsáhlou publikaci zpracoval Kabinet pro studium českého divadla s externími spolupracovníky pod vedením Evy Šormové. Slovník, na němž se autorsky podílelo 43 autorů, byl zpracován s finanční podporou Ministerstva kultury, vydání podpořila Akademie věd České republiky.

 

Divadelní revue 2/2015

Druhé letošní číslo teatrologického časopisu Divadelní revue přináší příspěvky převážně o starším divadle. Svazek je věnován jubilujícímu nestorovi české divadelní historiografie PhDr. Adolfu Scherlovi, CSc. (*1925), jehož širokému profesnímu záběru odpovídá i zaměření studií, jež se s pomocí koeditorky čísla Aleny Jakubcové podařilo shromáždit: najdete tu historiografické i dokumentární statě šestnácti autorů, kteří obsáhli období od 18. po 20. století. Vzhledem k mezinárodnímu přesahu a ohlasu Scherlovy historiografické práce jsou čtyři příspěvky v původním jazyce – němčině a angličtině. Nechybí rozhovor, tentokrát s Evou Kolárovou a k číslu patří též samostatná příloha s edicí krumlovské hry Comoedia Der Baron Wurstelsprung. Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze objednat i předplatné na rok 2015 (tři čísla za 273 Kč). Samostatné číslo v prodeji za 111 Kč (včetně přílohy).

 

Katalog PQ 2015 Sdílený Prostor: Hudba Počasí Politika

 Kolektiv autorů

 

 

 

Jan Vančura

Autorka: Helena Albertová

Monografie scénografa a malíře Jana Vančura sleduje jeho divadelní tvorbu od sedmdesátých let po dnešek. Publikace v českém a anglickém jazyce obsahuje stručný Vančurům umělecký životopis, studie k jeho významných uměleckým obdobím a především řadu reprodukcí Vančurových scénografických děl. Kniha je druhým dílem monografické řady s názvem "Osobnosti české scénografie" navazující na přerušenou řadu publikací, kterou vydával Divadelní ústav v letech 1970 - 1989 v edici "Režisér - scénograf" (například František Tröster, Josef Svoboda, Jan Sládek, Karel Svolinský nebo Marcel Pokorný). Díla řady scénických a kostýmních výtvarníků, navzdory jejich významu pro výtvarnou podobu českého divadla byla mimo komplexnější publikační záběr, proto je tato monografická řada velmi cenným studijním a dokumentačním materiálem.

 

Vladimír Soukenka

Autor: Ondřej Svoboda

Monografie scénografa a architekta Vladimíra Soukenky sleduje jeho divadelní tvorbu od raných činoherních inscenací v 80. letech 20. století v Divadle pracujících v Gottwaldově (dnes Městské divadlo Zlín) do současnosti. Významnými předěly jeho tvorby bylo angažmá v Laterně magice, kam jej v r. 1983 přizval jeho pedagog z Vysoké školy uměleckoprůmyslové prof. Josef Svoboda, a práce televizního architekta. Obě tyto zkušenosti zúročil v scénografiích pro operní a baletní inscenace realizované převážně v Ústí nad Labem, Plzni a Brně. Celou jeho tvorbu naplňuje zájem o kinetiku scény a snaha o divadelní aplikaci „filmového“ přiblížení – soustředění pozornosti diváka na detail scény. To vše se plně projevuje v jeho nejlepších inscenacích, operách Kouzelná flétna (1990), Piková dáma (1995) a zvláště pak v nedoceněné inovativní scénografii k Janáčkově Kátě Kabanové (2008).

 

Divedelní revue 1/2015

Hlavním tématem teatrologického časopisu Divadelní revue 1/2015 je divadelní scénografie. Ve třech obsáhlých studiích se jí věnují Vojtěch Poláček, který pojednává v širších kontextech historický vývoj panovnických lóží především v prostoru někdejšího Rakouska-Uherska, Barbora Příhodová, zevrubně líčící dvojí uvedení opery Intollerazna 1960 v Itálii a Spojených státech v šedesátých letech s důrazem na rozbor scénografie Josefa Svobody a jeho využití tehdy nejmodernějších projekčních technologií, a Věra Velemanová, jež rozebírá scénografie Františka Tröstera pro tři poválečné inscenace režiséra Alfréda Radoka. Recenzní rubrika se zaobírá monografiemi scénografů i publikacemi o divadelní architektuře a v rubrice dokumenty najdete komentovanou edici dopisů režišéra Jindřicha Honzla scénografu Františku Muzikovi ze třicátých let. V druhém tematickém bloku otiskujeme vybrané příspěvky z loňské konference o Václavu Havlovi. Svazek doplňují překlady statí Jurije Lotmana a Thomase Postlewaita a v čísle najdete rozhovor s teatroložkou Ladislavou Petiškovou. – Více k obsahu na www.divadlo.cz/revue, kde lze objednat i předplatné na rok 2015 (tři čísla za 273 Kč).

 

Petr Lébl 50

Autoři: Vlasta Smoláková, Honza Petružela

Publikace k nedožitým padesátinám Petra Lébla (1965–1999), nejkontroverznějšího talentu mezi českými divadelními režiséry posledního dvacetiletí 20. století, je obrazivou chronologickou evokací jeho tvorby a vyhraněného režijně-výtvarného konceptu divadla i života, jenž od amatérských začátků v půli osmdesátých let až po profesionální vrcholy v Divadle Na zábradlí v závěru století povyšoval „inspiraci banalitou“ v působivé tvůrčí gesto. Fotografie z inscenací a bohatý obrazový materiál (scénické a kostýmní návrhy, divadelní programy a plakáty, režijní kniha, deník ad.) glosuje výběr z Léblových postřehů na okraj divadla. Součástí knihy je DVD s trojicí videozáznamů představení monodramatu Výběrčí s Léblem v hlavní (a jediné) roli, životopisné kalendárium, základní bibliografie a pexeso. Publikaci graficky koncipoval a realizoval Honza Petružela, texty vytvořila Vlasta Smoláková. Po knize ALFRÉD RADOK 100, vychází publikace PETR LÉBL 50 jako druhý svazek řady obrazových publikací Institutu umění – Divadelního ústavu.

 

Divadelní revue 3/2014

Teatrologický časopis Divadelní revue 3/2014 zaplňuje půl tuctu a jedna  studie o českém divadle druhé poloviny 20. století – od šedesátých do devadesátých let. – Jana Patočková píše o založení Divadla za branou a zahajovací inscenaci Maškary z Ostende / Kočka na kolejích režiséra Otomara Krejči a jeho týmu. Honza Petružela analyzuje nerealizovaný náčrt politické inscenace Alfréda Radoka s názvem Kořeny zla z roku 1967. Příspěvek Barbary Mazáčové s příznačným názvem „Žasnu nad mírou této ubohosti“ podrobně rozebírá inscenace činohry Národního divadla s tématem třídního boje, které v sedmdesátých letech přispěly svou troškou do postupujícího procesu tzv. normalizace společnosti. Stejnému období z jiné strany se věnuje i brněnská teatroložka Klára Hanáková, jež píše o inscenacích Zdeňka Pospíšila v Dětském studiu Divadla na provázku. Stať Martina J. Švejdy se vrací ke Grossmanově inscenaci Havlova Larga desolata v Divadle Na zábradlí v roce 1990. Ranému porevolučnímu divadelnímu dění se věnuje i Ladislava Petišková v profilu mezinárodního souboru Děrevo. Vladimír Mikulka pak rozebírá polistopadovou tvorbu dramatika Karla Steigerwalda. Kromě groteskní pantomimy Michela de Ghelderoda Maškary z Ostende v překladu Karla Krause otiskujeme i nové hříčky Huberta Krejčího. Barbara Topolová vedla rozhovor s režisérkou Helenou Glancovou. Nechybí recenze, zprávy, servis a bibliografie celého ročníku.

 

Helena Albertová - Josef JelínekJosef Jelínek

 Autorka: Helena Albertová

Kniha je prvním dílem monografické řady s názvem „Osobnosti české scénografie“ navazující na přerušenou řadu publikací, kterou vydával Divadelní ústav v letech 1970 – 1989 v edici “Režisér – scénograf“ (například František Tröster, Josef Svoboda, Jan Sládek, Karel Svolinský nebo Marcel Pokorný). Díla řady scénických a kostýmních výtvarníků, navzdory jejich významu pro výtvarnou podobu českého divadla byla mimo komplexnější publikační záběr, proto je tato monografická řada velmi cenným studijním a dokumentačním materiálem. Z tohoto důvodu se Institut umění – Divadelní ústav rozhodl v této tradici pokračovat. První monografie z této řady je věnována Josefu Jelínkovi, jehož tvorba kongeniálním způsobem propojuje vysoce uměleckou výtvarnou hodnotu s řemeslným zvládnutím profese. Vedle odborné studie Heleny Albertové (současně s českou verzí v anglickém překladu Julka Neumanna) obsahuje rozsáhlý soupis díla, dokumentující Jelínkovu tvorbu po celou dobu jeho čtyřicetiletého působení jak na území České republiky, tak v zahraničí. Hlavním těžištěm publikace je bohatá obrazová část představující kostýmní a scénické návrhy z autorova osobního archivu a Scénografické sbírky IDU.

 

Hledání rovnováhy: 21 strategických dilemat v kulturní politice

Autoři: Francois Matarasso, Charles Landry

Tato publikace zpracovaná předními odborníky pro Radu Evropy nabízí ověřený a přehledný úvod do problematiky strategie kulturního managementu. Kulturní politika obecně je jednou z nejvíce zanedbaných oblastí v ČR, a to v praktické i akademické rovině. Publikace je významná především pro své originální pojetí a přehlednost, díky nimž je dobře využitelná nejen pro vedení diskuzí s vysokoškolskými studenty, ale zejména k promýšlení konceptů a modelů kulturních politik na všech úrovních, akademické i politické. Jako pilotní titul nové edice Kultura & Arts Management je vhodná také proto, že odráží evropskou realitu a částečně i směr uvažování evropských nadnárodních institucí.

 

Fidlovačka aneb Cokoli chcete

Autor: Jitka Ludvova (red.)

Tvůrci: Alena Jakubcová, Ivan Klimeš, Jitka Ludvová, Václav Petrbok, Milan Pospíšil, Hubert Reitterer, Vlasta Reittererová, Markéta Trávníčková a Václav Štěpán.

Bohatě ilustrovaná publikace ke 180. výročí premiéry Tylovy a Škroupovy hry (21. prosince 1834). Zabývá se známým tématem v širším kontextu pražského dobového divadla, literatury a žurnalistiky a věnuje se též problému pražské němčiny, který měl pro další život hry zásadní význam. Připomíná slovem i obrazem dobové zdroje Tylova námětu a porovná jednotlivé úpravy textu Fidlovačky, vzniklé během sta let v divadelní praxi. Samostatně je komentován český film Svatopluka Innemanna Fidlovačka z roku 1930. Poprvé je podrobněji představen pražský estetik, divadelní kritik a univerzitní profesor Anton Müller (1792-1843), nejvýznamnější referent pražského listu Bohemia, jehož negativní kritice Fidlovačky připsala historie rozhodující podíl na jejím premiérovém neúspěchu. Samostatná kapitola nabízí přehled nastudování Fidlovačky od premiéry do současnosti na pražských i mimopražských scénách. Texty a vybrané inscenace jsou doplněny obrazovými a textovými dokumenty z fondů archivu Národního divadla v Praze, divadelního oddělení Národního muzea, fotografického archivu Divadelního ústavu, Národní galerie a dalších zdrojů. Text doplňuje jmenný rejstřík.

 

Tři hry / Béla Pintér

Výbor obsahuje tři hry současného nejvýznamnějšího maďarského dramatika, herce a režiséra Bély Pintéra. Publikace je doplněna doslovem od maďarské teatroložky Andrey Tompy. KRÁLOVNA KOLÁČŮ (A sütemények királynője, 2004) překlad: Jan Čumlivski a Gertrud Mária Korpič Ústřední postavou hry je školačka Erika, která zavádí diváka do svého každodenního světa, který - jak se postupně ukazuje - má velmi daleko k poklidnému a láskyplnému pohádkovému dětství, jak si jej obvykle zpětně představujeme. Na pozadí Eričina dětského světa plného drobných radostí i zklamání se odvíjí napínavé drama s překvapivým rozuzlením. Hra plná palčivých témat ze současnosti se zabývá mimo jiné problematikou sexuálního zneužívání, domácího násilí či deformací rodinných vazeb; s originalitou, nápaditostí a jazykovou invencí, jež jsou pro autora typické. ŠPÍNA (Szutyok, 2010) překlad: Jiří Zeman Brilantní hra o nebezpečích pramenících z citové deprivace, ale i společenských předsudků a hluboce zakořeněných stereotypů. Příběh dívky přezdívané Szutyok (Špína), která vyrostla v dětském domově a v pokročilejším věku byla adoptována. Nedostatek lásky v raném dětství ústí v duchu emblematické věty "být nemilován jsou pekelná muka" až k tragédii všech postav promyšleně vystavěného, napínavého dramatu, které se dotýká celé řady aktuálních společenských problémů, včetně inklinace k extremistickému, nacionálnímu smýšlení a nebezpečí intolerance. Právě díky tomu může tato hra oslovit velmi širokou skupinu diváků nejen v zemi svého původu. NAŠE TAJEMSTVÍ (Titkaink, 2013) překlad: Táňa Notinová Zatím poslední hra Bély Pintéra se obrací do minulosti a jejím ústředním tématem jsou podoby a důvody spolupráce s tajnou policií za komunismu. Hlavním hrdinou je sběratel lidové hudby Štěpán Balla Bán, který je sexuálně přitahován ke své nevlastní dceři Timike. Čím je jeho touha nesnesitelnější a hrátky s Timike závažnější, tím lehčí kořistí se stává pro agenty tajné služby. Je lepší odmítnout spolupráci a nechat zničit sebe i svoji rodinu nebo spolupracovat a udat svého nejlepšího kamaráda, disidenta Imreho? Řešení je, jak jsme u Bély Pintéra zvyklí, opět překvapivé a především nás nutí zamyslet nad relativitou viny, zločinu i trestu. Touto hrou také Pintér otevírá téma vyrovnávání se s komunistickou minulostí, společné pro všechny země východního bloku.

 

Czech Theatre 30

Časopis Czech Theatre přináší každoročně informace o událostech uplynulé divadelní sezóny, o uměleckých trendech, výrazných osobnostech a scénách současného českého divadla. Vychází v angličtině a je určen (nejen) zahraničním zájemcům o české divadelní dění.

 

 

Divadelní revue 1/2014

Divadelní revue 1/2014 obsahuje příspěvky ke vztahu divadla a moci v různých podobách (cenzura, ekonomika, instituce, nacionalismus, participativní gesto). Pět studií nahlíží téma ve vzdálenější historii: Pavel Nývlt dokumentuje vzájemné ovlivňování athénského soudnictví a soudobého dramatu i divadla a trojice badatelů se věnuje první polovině 19. století – Adolf Scherl sepsal přehledovou stať o vývoji cenzurní praxe v monarchii mezi lety 1772–1848; Jitka Ludvová přispěla k poznání souvislostí ekonomiky divadelního provozu a pozice Stavovského divadla kolem roku 1827; Milan Pospíšil rozebírá peripetie vztahu cenzury k Meyerbeerově opeře Hugenoti (1836). Eduard Burget napsal stať o hře dramatika Františka Zavřela Boleslav Ukrutný (1919), která reflektuje na historickém tématu založení československého státu. Další příspěvky se dotýkají současnějšího divadla a kultury. Polský teatrolog Mateusz Borowski sleduje koncept zapojení publika do představení a jeho proměny v současném performativním umění. Nina Vangeli nahlíží různorodé podoby vztahu tance a moci a Jana Pilátová v obsáhlé recenzi-eseji uvažuje nad nanejvýš inspirativní knihou polského teatrologa Dariusze Kosińského Teatra polskie. Michal Čunderle připravil rozhovor s předkladatelem, esejistou a spisovatelem Vladimírem Mikešem.

 

Arthur Schnitzler: Hry I.

Výbor z her klasika rakouské moderny Arthura Schnitzlera představuje českému čtenáři doposud nejucelenější pohled na autorovo dramatické dílo.
První díl se soustředí na ranější Schnitzlerovu tvorbu. Svazek obsahuje vedle známých děl jako je Anatol, Rej, Zelený papoušekMilkování také hry, které budou do češtiny přeloženy úplně poprvé. Jedná se o hry Jako štvaná zvěř, Osamělá cesta a drobné hry pro loutky: Loutkář, Statečný KasiánU Velkého Kašpara.

Svazek doplňuje studie významného germanisty Hartmuta Scheibleho.

Vydání her editorsky připravila Zuzana Augustová. Výbor představí nejnovější překlady J. Balvína, M. Černého, Vl. Tomeše, M. Tvrdíka, J. Zoubkové a Z. Augustové.

 

Kreativní průmysly – příležitost pro novou ekonomiku II

autoři: Martin Cikánek, Eva Žáková, Eva Lehečková, Zora Jaurová, Pavel Bednář

Nové a rozšířené vydání publikace Kreativní průmysly – příležitost pro novou ekonomiku II se věnuje fenoménu kreativních průmyslů a kreativní ekonomiky. Nabízí čtenářům náhled do historického vývoje konceptu od druhé světové války po současnost a základní přehled o obsahovém vymezení a užívání konceptu v politické praxi včetně popisu vztahu mezi tržními odvětvími kreativních průmyslů a nekomerčním uměním, podporovaným z veřejných rozpočtů.

 

Generační ikony ve střední Evropě: 3 HRY

Antologie současných her, které vznikly pro divadelní projekt realizovaný pražským Divadlem Letí, obsahuje text českého, rakouského a slovenského autora. Publikace vyšla v česko-slovenské, anglické, německé a španělské verzi. Obsah: Petr Kolečko: Poker Face (ČR), Viliam Klimáček: Kill Hill (Slovensko), Bernhard Studlar: iPlay (Rakousko) 

 


Theater in Böhmen, Mähren und Schlesien. Von den Anfängen bis zum Ausgang des 18. Jahrhunderts. Ein Lexikon

Publikace vznikla v rámci výzkumného projektu Kabinetu pro studium českého divadla IDU Česká divadelní encyklopedie. První vydání vyšlo pod názvem Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století – Osobnosti a díla ve spolupráci IDU a Nakladatelství  Academia v roce 2007. Nové rozšířené vydání v němčině vznikalo v letech 2008-2013 v Kabinetu pro studium českého divadla s podporou Rakouské akademie věd, Česko-německého fondu budoucnosti, Nadace barokního divadla zámku Český Krumlov a Don Juan Archivu Wien. Na publikaci se podílelo 47 autorů pod vedením editorů Aleny Jakubcové a Matthiase J. Pernerstorfera a v odborné spolupráci s Hubertem Reittererem, Bärbel Rudin, Adolfem Scherlem a Andreou Sommer-Mathis. Lexikon obsahuje 383 obsáhlých a bohatě dokumentovaných hesel.

  

 

Naše portály

Informační centrum českého divadla na Internetu

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru

Norské fondy

Edice Box

Mezikulturní dialog

IDU na Facebooku:

↑ nahoru