Oddělení sbírek a archivu

  | ©

Oddělení sbírek a archivu získává, uchovává a prezentuje sbírkové předměty a archivní dokumenty týkající se divadla především na českém území. Zpracováváme rozsáhlé fondy a sbírky scénografických artefaktů, divadelních fotografií a plakátů, které jsou postupně digitalizovány a zpřístupňovány veřejnosti. Umělecké artefakty prezentujeme on-line ve Virtuální studovně, prostřednictvím výstav a publikací.

Sbírkotvorná činnost IDU byla zahájena v r. 2006 zapsáním Sbírky Divadelního ústavu do Centrální evidence sbírek Ministerstva kultury ČR. Oddělení jako takové vzniklo v r. 2009. Vyčleněný archivní fond (celky dokumentačního charakteru) je uspořádán podle archivní metodologie a má přísnější badatelský režim.

  • Celetná 17, Praha 1
    (1. patro, č. dveří 107)
  • kdykoliv v otevíracích hodinách IDU po předchozí domluvě
  • +420 224 809 190
  • Denisa Šťastná

Činnost našeho oddělení

Zaměřujeme se na divadelní fotografii, kostýmy a scénografii. V rámci edice Osobnosti české scénografie představujeme tvorbu kostýmních a scénických výtvarníků a výtvarnic, kteří spoluvytvářeli divadelní estetiku minulých let, ačkoliv jejich tvorba nebyla dosud hlouběji reflektována. Jednotlivé publikace jsou hodnotným pramenem jak z hlediska teatrologického, tak scénografického.

  | ©

Výstavy

Naše oddělení realizuje komorní i rozsáhlé výstavní projekty jak v České republice, tak v zahraničí. Vystavovány jsou scénografické artefakty, plakáty nebo divadelní fotografie. Mezi nejvýznamnější realizované výstavy patřily: Proměny – Divadelní výtvarnice na přelomu tisíciletí, Galerie kritiků, Praha, 2008, Moravské zemské muzeum, Brno, 2010, Prolomit prostor – Mapování hranic divadelního designu, Galerie Národní technické knihovny, Praha, 2009, Jaroslav Krejčí – nedožitých 80 let, Novoměstská radnice, Praha, 2009 a Alfréd Radok 100 – Příběh režiséra (1914–1976), Veletržní palác, Praha, 2014.  

  | ©

Konference

U příležitosti různých výročí a událostí pořádáme konference, jako například k nedožitým 50. narozeninám jednoho z nejvýraznějších českých režisérů a scénografů Petra Lébla. Konference, pokoušející se nahlížet jeho dílo již z historického odstupu, proběhla v sále Divadla v Celetné v r. 2015 za přispění Vlasty Smolákové, Věry Ptáčkové, Niny Vangeli, Jana Císaře a dalších odborníků.

title_department_funds


 

  | ©

Scénografická sbírka

Sbírka IDU, respektive Scénografická podsbírka, byla založena v r. 2006 a v současnosti...

Sbírka IDU, respektive Scénografická podsbírka, byla založena v r. 2006 a v současnosti obsahuje téměř čtyři tisíce originálů sbírkových předmětů.

Její prioritou je zaměření na současnou tvorbu (od 90. let 20. století) a na tvorbu osobností, které výrazně ovlivnily výtvarnou podobu českého divadla po r. 1945. Obsahuje především díla vytvořená českými scénickými, kostýmními a ve výjimečných případech i loutkářskými výtvarníky a výtvarnicemi pro české a z části i zahraniční scény.

Sbírka obsahuje především originály scénických a kostýmních návrhů různých výtvarných technik (tempera, pastel, tuš, akvarel křída aj.), makety a pracovní studie, zachycující proces tvorby. Ideálním hlediskem při získávání sbírkových předmětů je zohlednění teatrologické i výtvarné hodnoty. Mezi nejvýznamnější osobnosti zastoupené ve sbírce patří Vlastislav Hofman, František Tröster, Josef Svoboda, Jan Sládek, Otakar Schindler, Luboš Hrůza, Jan Vančura, Jaroslav Malina, Miroslav Melena, Marta Roszkopfová, Jana Zbořilová, Jana Preková, Zuzana Štefunková Rusínová, Petr Lébl a mnozí další.

Více Méně
  | ©

Fond scénografické dokumentace

Fond scénografické dokumentace vznikal postupně od počátku existence Divadelního ústavu v r....

Fond scénografické dokumentace vznikal postupně od počátku existence Divadelního ústavu v r. 1959, kdy začaly být scénografické artefakty fotografickou cestou dokumentovány. Dělo se tak ve spolupráci se samotnými scénografy nebo v rámci dokumentace scénografických výstav (národní přehlídky, monografické výstavy, Pražské Quadriennale apod.).

Scénografické artefakty náležející do tohoto fondu se dělí na dvě skupiny, jedná se především o reprodukce, které existují v IDU pouze v digitální podobě, nebo o předměty, získané od autorů a dědiců, nespadající však do scénografické sbírky. Zahrnují scénické a kostýmní návrhy, makety, skici, technické rozkresy, loutky, případně fotografie realizací scén nebo kostýmů. Jelikož dokumentované artefakty nepodléhají kritériím sbírky, lze v některých případech tímto způsobem relativně komplexněji postihnout celkovou vizuální složku inscenace.

Více Méně
  | ©

Fotografický fond a sbírka

Fotografický fond obsahuje přes 300 000 fotografií z inscenací českých divadel po r. 1945...

Fotografický fond obsahuje přes 300 000 fotografií z inscenací českých divadel po r. 1945 (pozitivy, negativy, diapozitivy, digitální fotografie). Jeho systematické zpracování a digitalizace započalo v r. 2010 a mohlo být realizováno díky podpoře Finančních mechanismů EHP/Norska. Mezi nejvýznamnější autory fotografií patří Václav Chochola, Karel Drbohlav, Jaromír Svoboda, Jaroslav Krejčí, Josef Koudelka, Viktor Kronbauer, Bohdan Holomíček, Josef Ptáček, Martin Špelda, Patrik Borecký a mnoho dalších.

Zpřístupnění dat je realizováno na základě souhlasu autorů či držitelů licence. V případě, že k poskytnutí souhlasu nedošlo, má badatel možnost se s fotografiemi seznámit pouze osobně v badatelně IDU. Vedle základních údajů k inscenaci jsou ke každé fotografii postupně doplňovány osoby a obsazení. Fotografický fond (na rozdíl od Fotografické sbírky obsahující  přes 300 sbírkových předmětů), zahrnuje jak fotografie, které se nachází v majetku IDU, tak ty, které jsou (svým vznikem spadajícím do posledního více než desetiletí) pouze v elektronické podobě.

Více Méně
  | ©

Fond divadelních plakátů

Fond divadelních plakátů obsahuje přes 1 000 artefaktů, které spojují výtvarnou,...

Fond divadelních plakátů obsahuje přes 1 000 artefaktů, které spojují výtvarnou, propagační a informativní funkci. Mezi plakáty se nacházejí významná díla osobností, jako jsou Libor Fára (pro Divadlo Na zábradlí a Činoherní klub), Pavel Brom (pro Divadlo za branou), Jan Schmid (pro Studio Ypsilon), Adolf Born nebo Josef Flejšar (pro Národní divadlo). V současné době počítačové komunikace divadelní plakát do jisté míry ztratil svou původní funkci, přesto se ho některá divadla nevzdávají, jako například pražské Studio Hrdinů.

Divadelní plakáty významně doplňují scénografické a fotografické artefakty a jsou rovněž důležitým svědectvím naší divadelní historie. Nesporně potřebné je uchovávání plakátů, jejichž hodnota je především dokumentační nebo historická. Mnohé z nich mají navíc prokazatelnou a v některých případech i výjimečnou uměleckou hodnotu a jsou navíc vděčným výstavním exponátem. Výtvarně hodnotné plakáty vytvářeli i samotní scénografové, jako např. jako Jaroslav Malina, Marta Roszkopfová nebo Petr Matásek. Jejich uchovávání tak přispívá ke komplexní dokumentaci přínosu výtvarníka pro tu kterou inscenaci.

Více Méně

Staňte se dobrovolníkem

Dělejte, co vás baví a získejte při tom zkušenosti.

vše o dobrovolnictví

Odebírejte náš newsletter

Mějte přehled o všem, co se děje ve světě kultury.