Jiří Kylián

Jiří  Kylián  začal  svoji  taneční  kariéru  v  devíti  letech v  přípravce  pražského  Národního  divadla.  V  roce  1962 byl přijat na pražskou Taneční konzervatoř, o pět  let později dostal  stipendium  na  Royal  Ballet  School  v  Londýně  a  odjel  z Prahy. Následně se stal členem Stuttgarter Ballett vedeného Johnem  Crankem.  Kylián  zde  debutoval  jako  choreograf s  dílem  Paradox  určeným  pro  Noverre  Gesellschaft.  

Po  zkomponování  tří  baletů  pro  Nederlands  Dans  Theater (Viewers, Stoolgame a La Cathédrale Engloutie) se v roce 1975 stal uměleckým ředitelem tohoto souboru. V roce 1978 uvedl Nederlands Dans Theater (NDT) na mezinárodní scénu dílem Sinfonietta. Ve stejném roce založil s Carlem Birniem NDT2,  který  sloužil  jako  styčný  bod  mezi  školou  a  profesionálním  životem  souboru  a  měl  za  úkol  poskytnout  mladým tanečníkům  příležitost  rozvinout  svůj  talent  a  dovednosti a  fungoval  také  jako  líheň mladých  talentů. V roce  1993  také inicioval  vznik  NDT3,  což  je  soubor  pro  tanečníky,  kterým je více než 40  let. Tato  trojrozměrná struktura byla ve světě tance naprosto jedinečná. V roce 1999, po letech mimořádné práce, předal Kylián své umělecké vedení, ale zůstal spojený s tanečním souborem jako choreograf až do prosince 2009.

Jiří Kylián vytvořil  téměř stovku představení, která se hrají po  celém  světě. Neřadí  se mezi  ně  pouze  choreografe  pro NDT,  ale  také  pro  Stuttgarter  Ballett,  Ballet  de  l’Opéra  de Paris,  Bayerische  Staatsoper  v Mnichově,  švédskou  televizi  nebo  Tokyo  Ballet.  Pracoval  s  mnoha  kreativními  lidmi z různých koutů světa – skladateli Arne Nordheimem (Ariadne 1997), Toru Takemitsu  (Dream Time,  1983), návrháři: Walterem Nobbem  (Sinfonietta,  1978), Billem Katzem  (Symphony   of  Psalms,  1978),  Johnem  Macfarlanem  (Forgotten  Land, 1980), Michaelem Simonem (Stepping Stones,  1991), Atsushi Kitagawarou  (One  of  a  Kind,  1998),  Susumu  Shingu  (Toss  of  a  Dice,  2005)  a  Yoshiki  Hishinumou  (Zugvögel,  2009).  

V  létě  2006  natočil  spolu  s  flmovým  režisérem  Borisem Paval Conenem flm CAR-MEN. Choreografe se tvořila přímo „na místě”, což v tomto případě byly hnědouhelné povrchové lomy  v  České  republice.  Během  své  kariéry  získal  Kylián mnoho mezinárodních prestižních ocenění a titulů.

 

Naše portály

Informační centrum českého divadla na Internetu

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru

Norské fondy

Edice Box

Mezikulturní dialog

IDU na Facebooku:

↑ nahoru