Gala večer RŮZNÉ BŘEHY

Slavnostní představení       

30.11.2011 / Nová scéna ND

Jak  jinak slavit dvacet  let existence Kyliánovy videotéky než  tancem... Jde  totiž o samou podstatu věci: Jiřího Kyliána a  jeho tvorbu,  jeho  zahraniční  proslulost  a  vztah  k  české  vlasti  (a  vztah  Česka  k  němu).  Vše  se  dnes  sice  točí  okolo  dvaceti  let,  kdy zásoboval svou videotéku nahrávkami, nicméně  jde  i o  jiné věci. Demonstraci  tvůrčí exploze, přístup k choreografi  jako duchovnímu principu, vidění možností  těla přes osobnost  tanečníka. Kylián bez diskuzí ovlivnil několik generací  tanečníků současných tvůrců. Proto dnes jako na správné oslavě nechybí hosté, dlouholetí spolupracovníci, přátelé. Proto (i na jeho přání) bude „taneční přípitek” dnešního večera namíchán nejen jeho rukopisem, ale svým přispějí i Cora Bos-Kroese, Václav Kuneš a Lukáš Timulák, na jevišti se sejde 12 tanečníků, celkem více než sto prožitých let pod vedením Jiřího Kyliána.

V rámci Různých břehů citujeme z děl: Anonymous, Amoroso, Urtanz, 27’52’’, Bella Figura, Neonate.

Video záběry: soukromý archiv, Jorma Elo, NDT.

Slavnostní večer Různé břehy se koná díky podpoře Nederlands Dans Theater, Korzo Theater, Kylian Foundation a Fondation BNP Paribas.

ANONYMOUS

tančí:  Cora Bos-Kroese, Sabine Kupferberg

Představení Anonymous pojednává o dvou světech v nás: o světě, který ukazujeme a o tom, který schováváme. Pokud náš vnitří svět zpřístupníme ostatním, to „tajné” se nakonec změní a stane se veřejným představením. Je nezbytné, aby tajemství zůstala v nás, ale občas se můžeme otevřít a zkusit se na ně podívat.

  • choreografe a scéna: Jiří Kylián
  • hudba :  Anonymous
  • zpěv : Montserrat Figueras
  • kostýmy: Joke Visser, Hermien Hollander
  • světla: Loes Schakenbos
  • video a kompozice: Jason Akira Somma
  • líčení: Tina Tuit
  • technický vedoucí: Loes Schakenbos
  • v koprodukci s the Kylian Foundation, Holland Dance Festival, Korzo Theater

AMOROSO

tančí: Aurelie Cayla, Yvan Dubreuil

Inspirováno „Fred a Ginger”.

Jaké prvky vytvořily zázrak, který se udál mezi těmito dvěma lidmi? Jejich naprostá důvěra, lehkost, rychlost, rovnováha, hra, riziko…

„Aurelie a Yvan” ve svém světě… jejich důvěra, rovnováha, hraní své hry nebo jen znalost sebe samých jako páru, jejich lehkost, kdy nacházejí radost v pohybu.

  • choreografe: Cora Bos-Kroese
  • hudba :  Igor Stravinskij – tango (verze pro varhany) a úryvky z varhanní hudby  Olivier Messiaen
  • světla : Peter Lemmens
  • v koprodukci s Korzo Theater

DUET Z BALETU 27’52’’

tančí : Nataša Novotná, Václav Kuneš

 1 687,0 hodin zkoušek s jednotlivými tanečníky

    182,5 hodin s asistentem choreografa ve studiu

   629,0 hodin skládání hudby

     46,0 hodin přípravy a natáčení hlasů

   229,0 hodin příravných prací (schůzky, výprava, ateliéry)

      15,0 hodin hledání hudby

  438,0 hodin přípravy kostýmů & jejich výroba

     20,0 hodin strávených při nasvěcování a inscenování díla

     1 2,0 hodin focení

     93,0 hodin fyzioterapie

  900,0 hodin choreografovy práce

     46,0 hodin přípravy klasických hodin

      51,0 hodin strávených prací na novém představení

     35,0 hodin na přípravu programu

     20,75 hodin na výrobu plakátu

      14,5 hodin focení ve studiu

------------------------------------------

4 418,75 hodin příprav celého představení

Celé představení se hraje dvacet sedm minut a padesát dva vteřin.

  • choreografe a scéna : Jiří Kylián
  • hudba : Dirk Haubrich (nová skladba inspirovaná dvěma motivy z díla Gustava Mahlera
  • námět výpravy : Jiří Kylián
  • kostýmy :  Joke Visser
  • světla : Kees Tjebbes
  • v koprodukci s Nederlands Dans Theater 

BELLA FIGURA

tančí: Nina Botkay, Aurelie Cayla, Nataša Novotná, Rei Watanabe, Yvan Dubreuil, Václav Kuneš, Miguel Oliveira, Lukáš Timulák

Kdy začíná umělecký výkon? – Když se narodíme nebo když stoupá opona nahoru? – Končí to, když sestoupíme z jeviště – nebo představení žádný konec nemá? Co je divadlo? – Oblečení, které nosíme na ulici, nebo kostým?

Zajímá mě toto území nikoho, které vytváří napětí mezi takzvaným uměním a strojeností a životní realitou a fantazií. Je to jako kdybyste stáli na pokraji snu v temnotě a dívali se zavřenýma očima do ostrého světla – a pochybovali o naší takzvané realitě. Okamžik, ve kterém sen zasahuje do našich životů a naopak ve mně probouzí zvědavost. Jasně a stručně – pocit, jako když ve snu padáte a vzbudíte se se zlomeným žebrem.

  • choreografe : Jiří Kylián
  • hudba : Giuseppe Torelli: Grave from: Concerto grosso, opus 8 nr. 6 (1698); Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater - Quando Corpus
  • kostýmy : Visser
  • v koprodukci s Nederlands Dans Theater

URTANZ

tančí: Nina Botkay, Rei Watanabe, Lukáš Timulák

Lukáš  Timulák  ve  spolupráci  s  Peterem  Bilakem  se  zajímá  o  abstraktní  jazyk,  který má  hudební  strukturu.  Autoři  čerpali inspiraci v Ursonatě Kurta Schwitterse, která byla složená ve 20. letech 20. století. Je to fonetika na papíře, která spojuje hudbu, poezii a divadlo a je zároveň vtipná i vážná, pravdivá i krutá, historická i moderní.

  • choreografe : Lukáš Timulák
  • spolupráce : Peter Bilak
  • hudba : Kurt Schwitters
  • světla : Tom Visser
  • kostýmy : Tomoko Inamura
  • v koprodukci s Korzo Theater

NEONATE – premiéra

tančí : Václav Kuneš, Jussi Nouisainen, Milan Odstrčil

Neonate …. období života od narození do 28. dne po porodu. Stojíme-li před důležitým rozhodnutím, snažíme představovat si všechny možnosti, předvídat vývoj naší volby. V potaz může přicházet tisíce následků, milióny příběhů. Každou z možností si v podvědomí neustále představujeme a přehráváme, většinou se ale pouze dostaneme do momentu, kdy už nejsme schopni vlastně nic jasně rozlišit či vnímat, ztrácíme přehled. Nakonec vše proběhne nejenom tak, jak má, ale hlavně podle scénáře, který jsme ani neočekávali, natož abychom na něj byli připraveni.

  • choreografe : Václav Kuneš
  • hudba : Amos Ben-Tal
  • v koprodukci s 420PEOPLE
  • za podpory Fondation BNP Paribas

VSTUPENKY, INFO

 

Naše portály

Informační centrum českého divadla na Internetu

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru

Norské fondy

Edice Box

Mezikulturní dialog

IDU na Facebooku:

↑ nahoru