Czech Theatre

Czech Theatre Magazine

Časopis Czech Theatre vychází jedenkrát ročně v angličtině od roku 1991 a je určen především pro propagaci českého divadla v zahraničí. Přináší informace o stavu českého divadla, událostech uplynulé sezony, uměleckých trendech i výrazných osobnostech současného českého divadla. V letech 1991–1998 vycházel v dvojjazyčné anglicko-francouzské podobě, od roku 1999 pouze v angličtině. 
Cena 150 Kč / ISSN 0862-9380

 

Czech Theatre 30

 

 

 

 

PDF file 

 

Czech Theatre 29

V článku o současné české dramatice píše Alena Zemančíková především o hrách, uvedených v posledních letech na českých divadelních scénách. Jana Machalická se zamýšlí nad českou režií a jejími generačními proměnami, Táňa Lazorčáková ve svém článku o festivalu Ostravar představuje nejlepší inscenace ostravských divadel, Jan Kerbr píše o Klicperově divadle v Hradci Králové a jeho režiséru a dramatikovi Davidu Drábkovi, Michal Zahálka hodnotí tři inscenace režiséra Jana Mikuláška a v dalším svém článku představuje mladou režisérku Annu Petrželkovou, Josef Mlejnek mapuje dosavadní činnost nezávislého brněnského souboru Buranteatr. Lenka Šaldová se zamýšlí nad obdobím, kdy byl v opeře Národního divadla uměleckým šéfem Jiří Heřman, jeden z nejnadanějších českých operních režisérů. Jan Kerbr píše o libereckém Naivním divadle, jehož loutkové inscenace získávají mnohá ocenění a přitahují děti i dospělé, článek Jany Soprové hodnotí přehlídku Přelet nad loutkářským hnízdem, na níž se představují nejúspěšnější české loutkové inscenace uplynulé sezony. Časopis přináší i jednotlivé recenze pozoruhodných inscenací uplynulého roku (S nadějí i bez ní z ostravské Arény, Žebrácká opera z Hradce Králové, Čarokraj pražského Národního divadla), i mnohé další, které obsahuje rubrika Kaleidoskop. Rubrika Notebook obsahuje informace o nových českých hrách, knihách o divadle, divadelních cenách a statistické údaje, týkající se českého divadla.

PDF file

 

Czech Theatre 28

Číslo 28 je věnováno výrazným divadelním scénám – Divadlu Komedie (a důvodům jeho zániku), Divadlu Reduta, Divadlu v Dlouhé a divadelní Ostravě. Článkem Odcházení a návraty Václava Havla se časopis loučí s předním českým dramatikem. V čísle se dále představuje Divadlo Letí a jeho vášeň pro nové hry, najdete tu i recenze inscenací, které se umístily v soutěži o Cenu Alfréda Radoka, anotace nových českých her a nových knih o divadle, divadelní statistiku a přehled divadelních cen.

PDF format

 

Czech Theatre 27

Číslo 27 časopisu Czech Theatre je z velké části věnováno scénografii. Vychází při zahájení 12. ročníku Pražského Quadriennale (PQ), největší světové výstavy of performance design and space. S historií a současnou podobou PQ seznamuje článek amerického teoretika scénografie Arnolda Aronsona nazvaný The Prague Quadrennial 2011. Marta Ljubková, jedna z kurátorek české expozice, objasňuje ve svém článku Czech Scenography at PQ 2011 koncepci výběru české scénografie, prezentované na letošním ročníku. Marie Zdeňková se ve svém článku The Beauty and Roughness of Authentic Worlds zabývá českou scénografií v alternativním prostoru, Věra Ptáčková píše o jednom z nejosobitějších scénografů současného českého divadla, Marku Cpinovi (Marek Cpin: An Attempt to Categorise). Cpin spolupracuje především s režisérem Janem Mikuláškem, jehož tři inscenace z posledního roku v článku Jan Mikulášek - In Quest of Style hodnotí Kamila Černá. Petra Ježková se v článku Wilson’s High-tech Theatre in Prague zabývá dvěma inscenacemi, které nastudoval Robert Wilson v roce 2010 v pražském Národním divadle, i jejich kritickým ohlasem. K pražským současným nejrenomovanějším divadelním scénám patří Dejvické divadlo a Divadlo Komedie. Jana Machalická v článku Dejvice Theatre: A Success of Consistency píše o dvou úspěšných inscenacích Dejvického divadla, jedna z nich, Muž bez minulosti, získala Cenu Alféda Radoka jako nejlepší inscenace roku 2010. V článku The Civic Rage of the Comedy Theatre představují Marie Zdeňková a Richard Erml dvě inscenace divadla Komedie, které vzbudily v uplynulém roce pozornost kritiky; jedna z nich, Spílání publiku, je považována za jistou rekapitulaci a osobní výpověď uměleckého souboru existenčně ohroženého divadla. V každém čísle našeho časopisu představujeme jednoho režiséra nastupující generace. Tentokrát je to Štěpán Pácl, který již podruhé (tentokrát za inscenaci Ibsenova Branda) získal cenu Alfréda Radoka jako Talent roku 2010. Ve statích A Life without Fire? a Words, Rhythm, Meaning: The Directorial Work of Štěpán Pácl o něm píší Jana Patočková a Kamila Černá. Tématem článku Marty Ljubkové Tomáš Žižka: At a Specific Side jsou site specific projekty režiséra Tomáše Žižky. Hlavní část čísla uzavírá článek Lenky Šaldové Festival Opera, věnovaný soutěžní přehlídce českých operních inscenací. Jako vždy přinášíme v závěru čísla krátké recenze několika dalších vybraných inscenací uplynulého roku a informace o divadelních cenách, nových českých hrách, publikacích a statistické údaje o českém divadle roku 2010.

PDF format

 

Czech Theatre 26

Číslo 26 se zabývá působením režiséra Michala Dočekala ve funkci šéfa činohry Národního divadla, dvěma inscenacemi Hany Burešové z Divadla v Dlouhé (Faidra a Lékař své cti) a tvorbou režiséra Daniela Špinara (recenze inscenací Vojcek a Marie Stuartovna). Další články jsou věnovány inscenaci Putyka, poslední premiéře souboru Farma v jeskyni, práci choreografky Ioany Mony Popovici a loutkovému divadlu Continuo. Číslo přináší i profil činoherního souboru Jihočeského divadla z Českých Budějovic, vzpomínku na Otomara Krejču a článek o dvou nových muzeích loutek. Rubrika Kaleidoscope obsahuje krátké recenze nejzajímavějších inscenací uplynulého roku, v rubrice Notebook najdete informace o udělených divadelních cenách uplynulé sezony, o nových českých knihách o divadle, anotace divadelních her a statistické údaje o českých divadlech.

PDF format

 

Czech Theatre 25

Úvodní tematický blok čísla 25 je věnován návratu dramatiků šedesátých let na česká jeviště (Havlovo Odcházení, Kunderova Ptákovina, Uhdeho Zázrak v černém domě a Kohoutova Malá hudba moci). Další články se zabývají tvorbou režisérů mladé a střední generace - Jana Mikuláška, Jiřího Adámka, Jiřího Havelky a Viktorie Čermákové. Číslo dále přináší profil Divadla bratří Formanů a recenzi inscenace Zítra se bude... Rubrika Kaleidoscope obsahuje krátké recenze nejzajímavějších inscenací uplynulého roku, v rubrice Notebook najdete informace o udělených divadelních cenách uplynulé sezony, o nových českých knihách o divadle, anotace divadelních her a statistické údaje o českých divadlech.

PDF format


Czech Theatre 24

 Toto číslo časopisu Czech Theatre se věnuje regionálním divadlům (Městské divadlo Zlín, Západočeské divadlo Cheb a Slovácké divadlo Uherské Hradiště), současné tvorbě režiséra J. A. Pitínského, nabízí profil pražského Divadla Komedie, referát o tom nejzajímavějším, co se událo na české baletní scéně v letech 2005 až 2007, a vrací se k 11. ročníku Pražského Quadriennale.
 

PDF format

 

Czech Theatre 23

Dvacáté třetí číslo časopisu Czech Theatre se v souvislosti s konáním 11. ročníku Pražského Quadriennale zabývá scénickým prostorem a výtvarným pojednáním inscenace v nejširším slova smyslu: Jevištní obrazy – průvodci na cestě k významu / Český kostým od Quadriennale do Quadriennale / Perzekuce.cz / Lekce o moderním divadle / Labyrintem světa na Skutru / Učitelka skromnosti / Dvořákovy loutkové přesuny. Číslo je doplněno o novou rubriku Krátké recenze a tradiční Notebook.

PDF format

 

Czech Theatre 22

Procházka po brněnské scéně / Oddanost kříži / Století fascinované ďáblem / České země znovuobjevují politické divadlo / Hry s ohněm Jany Peřinové / přehledové články o nových inscenacích O mužských profesích a zálibách, operách Řecké pašije a Řeka Sumida a pohybovém divadle Česká taneční zóna 2005. 

 

PDF format


Czech Theatre 21

Číslo 21 přináší články o současné tvorbě význačných českých režisérů (Morávek, Pitínský, Pokorný), stať o situaci v Divadle Na zábradlí po smrti Petra Lébla, studii o vlivu německých autorů a německého divadla na současné české divadlo. Obsahuje i portrét operního režiséra Heřmana, článek o současném tanci a hradeckém alternativním souboru DNO. 


PDF format


Czech Theatre 20

Ďábelský anděl českého divadla (portrét Jiřího Pokorného) / Rozhovor s Jiřím Pokorným / Divadlo v Ostravě: Fenomén průmyslové oblasti / Divadlo v Dlouhé nad vodou / Ticho je sexy (recenze inscenací Jana Nebeského). 



PDF format



Czech Theatre 19

Česká scénografie v zrcadle Pražského quadriennale / Wilsonův Osud: Šťastné setkání / Národní činohra na rozcestí / Loutky, stíny a video / Divadla pod vodou / Krobot v Dejvicích / Morávkův Čechov Čechům 





PDF format


Czech Theatre 18

Nejisté divadlo / Richard III objektivem Viktora Kronbauera / Bloud a zeď, Radokova studie strachu / Marlowův Dr Faustus v podzemí / Portrét umělce jako starého muže / Tvrdě a jemně / Návrat nejen do pouště / Dejvické divadlo jubilující….. a stále inspirativní / Divadlo U stolu / Obrození opery v českých zemích / Loutky v Čechách 



PDF format


Czech Theatre 17

Kudy tečou „líné vody“ českého divadla / Hamletománie v Čechách (a na Moravě) na rozhraní věků / Režisér a opera „to the happy few“ / Divadlo bez respektu / Jak jsem se ztratil v Dlouhé / „Česká sezona“ v Činoherním studiu / Nové drama? Z Brna... / Opera tady a teď 


PDF format


Czech Theatre / Théâtre tcheque 16

Setkání IETM 2000 v Praze / Vítejte v devadesátých letech / Česká alternativní scéna / Tanec – okno do světa / Česká opera v 90. letech / Informační blok (Ceny za rok 1999, Nové publikace Divadelního ústavu, Festivaly, časopis Scenis, Ministerstvo kultury ČR a jeho činnost, Praha a její kulturní život) 

 

PDF format


Czech Theatre 15

ObálkaČeská scénografie na konci tisíciletí / Svět v obrazech P. Lébla a J. A. Pitínského / Práce scénografa Jana Duška / Divadlo na konci století Stanislavského a Brechta / Vidět a být viděn – to je, oč běží režiséru Vladimíru Morávkovi / Podoby českého loutkového divadla / Portrét režiséra Josefa Krofty / Umění počítat do čtyř – Bloudění a Král Oidipus J. A. Pitínského / Naslouchání řeči těla / Léblovo „Čekání na Čechova“ / Operní výkvět v Plzni 

PDF format


Czech Theatre / Théâtre tcheque 14

ObálkaPortrét režiséra Jana Nebeského / Faust Otomara Krejči / Ivanov Petra Lébla / Poslední režie J. A. Pitínského / Hanging Man / Kostým nejmladší generace (Kateřina Štefková a Zuzana Štefunková) / Novinky v opeře / Renesance moderního tance v Praze / Informační blok (Nové české hry a jejich autoři, Ceny Alfréda Radoka, Festival DIVADLO ´97 v Plzni, Festival ostravské činohry, Přehled českých divadelních festivalů aj.)
 

PDF format 



Czech Theatre / Théâtre tcheque 13

ObálkaČeské loutkové divadlo / Loutka očima výtvarníků / Rodinné loutkové divadlo / Loutky Jaroslava Švába / Divadlo Josefa Skupy / Jiří Trnka a loutkové divadlo / Sbírky loutek v českých a moravských muzeích

 

 
 

PDF format


Czech Theatre / Théâtre tcheque 12

ObálkaPolitika, divadlo a klaunství – děkovná řeč Václava Havla při příležitosti udělení čestného doktorátu Akademie múzických umění v Praze / Člověk jako součást systému i mimo něj – ve hrách Václava Havla / Dvacet let Divadla Na tahu / Thomas Bernhard v češtině a slovenštině / Návrat Jenůfy jako činohry / Divadlo Petra Nikla / Nové hvězdy českého loutkářství / Oslava 200 let od narození Jeana Gasparda Deburaua v Kolíně / Mezinárodní festival Divadlo '96 v Plzni / Kalendář českých divadelních festivalů v roce 1997

PDF format


Czech Theatre / Théâtre tcheque 11

ObálkaMoravská divadla / Vážná činohra v brněnském Národním divadle / Centrum experimentálního divadla v Brně / Performeři Petr Váša, Vladimír Kokolia, Iva Bittová / Portrét režisérky Evy Tálské / Ha-Divadlo – divadlo existenční grotesky / ostravská scénografka Marta Roszkopfová / Janáčkova akademie múzických umění a capriccio Studia výchovné dramatiky neslyšících / Průvodce po moravských divadlech

PDF format


Czech Theatre / Théâtre tcheque 10

ObálkaPražské Quadriennale v roce 1995 – Jeviště jako obraz světa / Výstava scénografických škol / Divadelní architektura / České drama devadesátých let – nové hry Daniely Fischerové, Karla Steigerwalda, Arnošta Goldflama a nejmladších autorů / Portréty dramatiků a režisérů Ladislava Smočka a J. A. Pitínského / Průvodce po českých divadlech

 

 

PDF format



Czech Theatre / Théâtre tcheque 9

ObálkaDramatikové Ronald Harwood, Václav Havel, Arthur Miller a Tom Stoppard nejen o divadle – záznam pódiové diskuse při 1. mezinárodním festivalu DIVADLO ´94 v Plzni / Proměny scénického prostoru v divadle 60. –80. let: panorama české scénografie / Portrét scénografa Otakara Schindlera / Průvodce pražskými divadly

 

 

PDF format


Czech Theatre / Théâtre tcheque 8

Pět let po listopadu 1989: změny v českém divadle / Zápas Divadla Za branou II. / Nová jména, režiséři, soubory: Hana Burešová v Divadle Labyrint, Petr Lébl v Divadle Na zábradlí, Kašpar – scéna mladých pro mladé / Divadlo a obchod: vpád muzikálu / Hledání ztracené tradice a návrat k marionetě: Barokní opera bratří Formanů, Bezhlavý rytíř v libereckém Naivním divadle

 

PDF format

 

Czech Theatre / Théâtre tcheque 7

ObálkaZámecká divadla Čech a Moravy / Zámecké divadlo v Českém Krumlově / Garderoba zámeckého divadla / Kouzla barokní scény / Italská opera v českých zemích v XVII. a XVIII. století / Divadlo v barokních lázních Kuks / Od baroka k romantismu: dekorace Josefa Platzera v Litomyšli / Kniha o Divadle v Kotcích

 

 

PDF format


Czech and Slovak Theatre / Théâtre tcheque et slovaque 6

Humor v českém a slovenském divadle / Nedivadlo Ivana Vyskočila / Lasica a Satinský – slovenská autorsko-herecká dvojice / Divadlo mystifikace: neznámý český génius Jára Cimrman / Mim Boleslav Polívka / Sto let opery Prodaná nevěsta v zrcadle scénografie / Jan Grossman: Kafkova divadelnost, II. část

 

 

PDF format


Czech and Slovak Theatre / Théâtre tcheque et slovaque 5

ObálkaJan Grossman: Kafkova divadelnost, I. část / Francouzská dramaturgie na české scéně: od Ionesca ke Koltésovi / Návrat náboženského dramatu: Claudel a Bernanos / Obnovené bratislavské divadlo Korzo / Kořeny české moderní scénografie: expresionismus, kubismus, dílo Františka Tröstra / Slovenská scénografie 60. let

 

 

PDF format



Czech and Slovak Theatre / Théâtre tcheque et slovaque 4

Dramatici devadesátých let: Daniela Fischerová a Karel Steigerwald / Rozhovor s Danielou Fischerovou / Portrét režiséra Vladimíra Strniska a jeho představení Sartre ve Slovenském národním divadle / bratislavský festival divadelních škol Istropolitana / rozhovor se scénografem Josefem Svobodou

 

 

open in PDF format



Czech and Slovak Theatre / Théâtre tcheque et slovaque 3

ObálkaRozhovor s dramatikem Josefem Topolem / Premiéra Topolovy hry „Sbohem, Sokrate“ / Portrét režiséra Jana Kačera / Havlovo Pokušení v režii Jana Grossmana / Mozart na pražských operních, činoherních a loutkových scénách: Don Giovanni ve Stavovském divadle a „Národní divadlo marionet“ / Divadlo pantomimy Milana Sládka / Loutkářská rodina Andrlů / Sbírka loutek Milana Knížáka

 

open in PDF format


Czech and Slovak Theatre / Théâtre tcheque et slovaque 2

ObálkaPražské Stavovské divadlo po rekonstrukci / Portrét režiséra Romana Poláka / Začátky slovenských mozartovských primadon / Brněnská malá divadla – Divadlo Husa na provázku, HaDivadlo, Amatérský kroužek / Shakespearománie v Divadle Husa na provázku / Několik pohledů na Pražské quadriennale 1991

 

 

open in PDF format


Czech and Slovak Theatre / Théâtre tcheque et slovaque 1

ObálkaDivadlo po listopadu 1989 / Režisér Jan Grossman a jeho inscenace Havlovy hry Largo desolato / Nonkonformní slovenský režisér Blaho Uhlár / Návrat lidových barokních her / Operní režie Josefa Bednárika / Jiří Veltruský o Otomaru Krejčovi / Krejča o Čechovovi / Scénografie 80. let

 
 

open in PDF format 

 

 

Naše portály

Informační centrum českého divadla na Internetu

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru

Norské fondy

Edice Box

Mezikulturní dialog

IDU na Facebooku:

↑ nahoru